Poniżej umieszczone są odpowiedzi na pytania zadawane nam najczęściej
przez klientów oraz osoby zainteresowane naszymi usługami. Lista ta
jest otwarta - tworzymy ją na podstawie bieżącej korespondencji, chętnie
przyjmujemy też sugestie odnośnie nowych pozycji. Prosimy je wysyłać
pod adres tech@ceti.pl.
- PYTANIA ADMINISTRACYJNE
- PYTANIA O WWW
- RÓŻNE PYTANIA
1. PYTANIA ADMINISTRACYJNE
Jak długo trwa zakładanie konta w CETI?
Konto jest uaktywniane w 24 godziny po otrzymaniu przez nas potwierdzenia
wpłaty na rachunek bankowy. Potwierdzenie można wysłać faxem
na numer (0-12)-6323122 lub po zeskanowaniu emailem
na adres office@ceti.pl.
W przypadku serwerów wirtualnych od momentu uruchomienia konta
do pełnego działania serwera upływa pewien czas związany
z rejestracją domeny dla serwera.
Jak długo trwa rejestracja domeny w .com.pl?
Przeważnie 2 do 3 dni. W niektórych przypadkach dłużej,
jednak nie więcej niż tydzień. Ponadto od momentu zarejestrowania
domeny do jej całkowitego rozpowszechnienia się w Internecie
upływają zwykle ok. 24 godziny.
Jakie możliwości rejestracji domeny ma osoba prywatna?
Osobom prywatnym chcącym zarejestrować własną domenę
proponujemy następujące rozwiązania:
- domena.ceti.pl
- domena.priv.pl - jest to domena oficjalnie
zalecana przez NASK dla osób prywatnych
- rejestracja w domenach regionalnych - nie ma tutaj reguły - administratorzy niektórych domen regionalnych
zezwalają na rejestrację domen na osoby prywatne, innych nie.
Czy firma CETI posiada koncesję Ministerstwa Łączności?
Tak. Jest to koncesja numer 137/97/I.
Jakie mam możliwości dostępu do konta w celu modyfikacji stron?
Przez telnet lub FTP, w zależności od potrzeb. Dostęp
do konta nie jest limitowany czasowo.
Czy mogę wchodzić na konto przez telnet korzystając z numeru
TPSA 0-202122?
Tak. Serwer zezwala na wejście przez telnet z całej domeny .pl
oraz sieci 195. i 194. (TPSA).
Czy mieszkając na drugim końcu Polski mogę się bez przeszkód łączyć
z moim kontem na serwerze?
Tak, wielu naszych użytkowników tak robi. Jedyna niedogodność jaka może
się pojawić to opóźnienia spowodowane tłokiem na sieci, występujące
czasami wczesnym popołudniem.
2. PYTANIA O WWW
Czy na serwerze CETI mogę uruchamiać własne skrypty CGI?
Tak. Jedyny warunek to, by miały rozszerzenie ".cgi"
oraz prawa do czytania i wykonywania przez wszystkich.
Patrz także:
Mam program CGI napisany w PERLu. Co zrobić, żeby działał
na serwerze CETI?
Należy:
- zmienić jego rozszerzenie na ".cgi" ("test.cgi")
- upewnić się, że pierwsza linijka ma postać:
#!/usr/bin/perl
- przysyłać plik na konto przez FTP w trybie ASCII (nie binarnym!)
- upewnić się, że w programie nie pozostały ścieżki do plików
w formacie DOSa - np. "C:\WEB\SCRIPTS"
Jakie rozszerzenia powinny mieć pliki HTML zawierające polecenia
SSI (Server Side Includes)?
Istnieją dwie metody zasygnalizowania serwerowi, że dany plik HTML
zawiera dyrektywy SSI (Server Side Includes):
- plik posiada rozszerzenie .shtml
- plik włączony atrybut "wykonywalny przez użytkownika" i standardowe
rozszerzenie .html; atrybut ten można włączyć poleceniem:
$ chmod u+x plik.html
Patrz też: Stosowanie dyrektyw SSI
Jak powinien nazywać się plik wyświetlany po adresie http://serwer/katalog/?
W przypadku odwołania do nazwy katalogu serwer domyślnie szuka w nim plików
index.html i index.htm (w tej kolejności). Można to łatwo
zmienić w obrębie katalogu umieszczając w nim plik .htaccess
z dyrektywą:
DirectoryIndex pierwszy.htm drugi.html
Jaka jest pełna ścieżka do programu/pliku ...? Potrzebuję jej
do skryptu CGI.
Pełną ścieżkę programu wyświetla polecenie which:
$ which irc
/usr/bin/irc
Polecenie which wyświetla jednak tylko nazwy programów
(plików wykonywalnych), i to tych które znajdują się w katalogach
przeszukiwanych przez interpreter poleceń (ich listę zawiera
zmienna systemowa PATH). Do znajdowania dowolnych plików służy
polecenie locate:
$ locate sendmail
/etc/sendmail.cf
/etc/sendmail.cw
/usr/sbin/sendmail
Uwaga: locate nie przeszukuje katalogów należących do
użytkowników, zastrzeżonych katalogów systemowych oraz katalogów
tymczasowych (np. /tmp).
Jak wyświetlić logi serwera wirtualnego?
Wystarczy otworzyć Stronę administracyjną
i za jej pośrednictwem, wybierając opcję "Ostatnie sto linijek logów serwera" lub "Ostatnie sto linijek błędów serwera" wyświetlić zawartość przechowywanych w systemie logów. Dane te mogą się okazać bardzo pomocne podczas szukania nie działających linków w serwisie WWW lub diagnozowania nie działających skryptów CGI.
3. RÓŻNE PYTANIA
Do czego służą pliki znajdujące się na koncie, o nazwach zaczynających
się od kropki (np. ".login")?
Są to pliki konfiguracyjne rozmaitych programów unixowych
zainstalowanych na serwerze i dostępnych po zalogowaniu się na
konto przez telnet.
Jak mogę zmienić hasło na koncie?
Użytkownicy kont, skrzynek pocztowych oraz serwerów wirtualnych mogą to zrobić za pośrednictwem strony:
http://ceti.pl/adm
Bardziej zaawansowani użytkownicy mogą również zmieniać hasła logując
się na swoim serwerze przez telnet i wydając polecenie passwd.
Użytkownicy skrzynek pocztowych również mogą zmienić w ten sposób hasło -
po zalogowaniu się uruchomi się od razu program passwd.
Jak mogę założyć nowe aliasy pocztowe?
Wystarczy otworzyć Stronę administracyjną
i za jej pośrednictwem, wybierając opcję "Zmiana aliasów pocztowych" zmodyfikować aliasy.
W przypadku serwerów wirtualnych główne konto serwera posiada nie
ograniczoną liczbę aliasów pocztowych, ich zmiana jest więc bezcelowa.
Konfiguracja aliasów innych usług w domenie serwera jest jednak możliwa
podobnie jak to ma miejsce w przypadku usług w domenie ceti.pl.
Nie mogę ściągnąć poczty. Program zwraca komunikat o błędnym haśle
Zazwyczaj przyczyną jest niewłaściwa konfiguracja programu
pocztowego:
- Czy poprawnie podana jest nazwa użytkownika? Ma ona długość maksymalnie
8 znaków - małych liter i ewentualnie cyfr. Nie należy podawać pełnego
adresu emailowego - istotna jest tylko część przed znakiem "małpy" (@).
- Czy zamiast nazwy użytkownika nie został podany alias? Konto może
posiadać wiele aliasów, ale tylko jedną unikalną nazwę użytkownika.
Wyłącznie ona może służyć do ściągania poczty z serwera.
- Czy zostało podane poprawne hasło? Należy pamiętać, że w haśle
małe i duże litery są rozróżniane.
- Czy w programie pocztowym poprawnie podana jest nazwa serwera poczty?
Użytkownicy kont i skrzynek pocztowych powinni podać serwer mail.ceti.pl, a serwerów wirtualnych (np. o nazwie www.domena.pl)- mail.domena.pl.
Warto też sprawdzić, czy konfiguracja oprogramowania jest zgodna z zaleceniami
dla poszczególnych rodzajów kont - konfiguracja.
Jeśli równocześnie wejście na serwer przez FTP lub telnet nie sprawia
problemów, prawie na pewno przyczyną jest jeden z wymienionych błędów.
W przeciwnym razie prosimy o kontakt telefoniczny - numery są podane
na stronie http://ceti.pl/?ceti=kontakt.
Podczas ściągania poczty połączenie zostało przerwane. Teraz
próbuję ponownie i serwer wyświetla komunikat "is another session active?"
Serwer poczty czeka 1 minutę z zamknięciem połączenia z uwagi na
możliwość wystąpienia opóźnień w sieci. Po tym czasie ponowne połączenie
nie powinno powodować takiego błędu.
Jakiego standardu polskich znaków powinienem używać na stronach WWW?
W emailu? Pisząc na newsy?
Standardem powszechnie przyjętym w polskim Internecie jest
ISO-8859-2 (ISO-Latin-2). Dotyczy to zarówno WWW, emailu jak i Usenetu
(newsów). W emailu i newsach należy unikać następujących rzeczy,
namiętnie wstawianych przez programy Microsoftu:
- wysyłania listów w HTMLu
- wysyłania listów w formacie uuencode
- wysyłania razem z listem fontów, v-cards itp. załączników
Wiele informacji na temat polskich znaków w Internecie można też znaleźć
na Polskiej Stronie Ogonkowej.
Ciągle przychodzą do mnie jakieś reklamy - czy da się coś z tym
zrobić? Czy CETI ma z nimi coś wspólnego?
CETI nie udostępnia osobom trzecim danych swoich klientów, w tym
także adresów emailowych. Firmy zajmujące się wysyłaniem
spamu (masowych przesyłek reklamowych) zbierają adresy
przypadkowych osób z newsów i stron WWW.
Serwer pocztowy CETI umożliwia blokowanie listów przychodzących
od znanych spammerów. W razie otrzymania takich listów prosimy
o przesłanie ich na adres
abuse@ceti.pl
Koniecznie w całości i z wszystkimi nagłówkami - najłatwiej osiągnąć
to wysyłając taki list jako załącznik MIME.
Po zalogowaniu się przez telnet programy wypisują mi
komunikaty w stylu "Terminal doesn't have screen clearing capabilities".
Należy się upewnić, że używany program terminalowy (telnet) ma włączoną emulację
terminala VT100 (lub VT102), a nie np. ANSI. Jeśli to nie
pomoże, należy po zalogowaniu wydać następujące polecenie:
setenv TERM vt100
Jak uruchamiać programy w tle?
Przydatną cechą posiadania konta unixowego jest możliwość uruchomienia
na serwerze programów, które na przykład będą ściągać przez FTP pliki
z wolnego serwera. Można się wtedy rozłączyć, wrócić po godzinie i ściągnąć
pliki z serwera na pełnej prędkości. Do uruchamiania programów w tle
służy program screen zainstalowany na serwerach CETI. Po jego
uruchomieniu pojawia się ponownie zwykły znak zachęty systemu, z którego
można uruchomić np. ncftp lub wget. Po rozpoczęciu ściągania
należy wcisnąć kombinację klawiszy Ctrl-a d i powinien pokazać się
napisać detached. W tym momencie można się już wylogować z serwera.
Aby później wrócić do pozostawionej w tle sesji należy wydać polecenie
screen -r. Więcej informacji o screenie można znaleć
w jego manualu dostępnym pod poleceniem man screen.
Jakim programem ściągać strony WWW z podstronami?
Najczęściej pytanie ma dalszy ciąg: "...podobnie jak programem Teleport Pro"..
Pod Linuxem najpopularniejszym programem do tego celu jest wget
zainstalowany na serwerach CETI. Umożliwia on ściąganie stron WWW razem
z podstronami, ściąganie katalogów FTP, dociąganie plików których transmisja
została przerwana itp. Pozwala na ograniczenie ilości linków, którymi będzie
podążał oraz bez problemów pracuje pod screenem.
Skrócony opis opcje wgeta wyświetli polecenie wget --help | more, szczegółowy opis - man wget.
Mam problemy ze ściąganiem poczty. Co na to poradzić?
Problem wynika zwykle z obciążenia sieci pomiędzy serwerem a komputerem
klienta w godzinach szczytu. Zwykle pomaga w takim przypadku zwiększenie
czasu oczekiwania na odpowiedź serwera (timeout) w stosowanym
programie pocztowym.
Przykładowo w programie Outlook, w angielskiej wersji to są kolejno okna
Tools->Accounts->Mail->Properties->Advanced i suwak Server
Timeouts. Domyślne ustawienie to 30 sekund, co wystarcza w zupełności
gdy serwer znajduje się w sieci lokalnej, ale może nie wystarczyć gdy
do serwera łączy się przez Internet.
Gdyby takie problemy występowały prosimy także o wejście na stronę nph-trace i podesłanie
wyników. Pozwoli to stwierdzić, czy problemy występują po stronie naszej,
Pana providera lokalnego czy TPSA.
Jak sprawdzić ilośc dostępnej przestrzeni dyskowej oraz jaka jej część jest zajęta?
Ograniczenia przestrzeni dyskowej oraz jej aktualna zajętość należy sprzewdzić
za pośrednictwem Strony Administracyjnej wybierając opcję "Ograniczenia dyskowe".
Nie mogę połączyć się z moją usługą w CETI, jak sprawdzić czy w ogóle mam połączenie z serwerami CETI?
Można to łatwo sprawdzić otwierając w przeglądarce WWW stronę www.ceti.pl/ping. W wyniku działania znajdującego się tam automatu powinniśmy otrzymać stan połączenia naszego komputera z CETI. Jej analiza pozwala wywnioskować czy połączenie może być nawiązane oraz jaka jest jego jakość w poszczególnych miejscach na drodze do serwera.